czwartek, 24 listopada 2016

Mindfulness w praktyce sportowej

Wprowadzenie teoretyczne do Treningu Uważności i jego podstawowe założenia znajdziecie w poprzednim poście (klik), a dziś to co najważniejsze, czyli praktyczne zastosowanie.

Pozytywne efekty Mindfulness zaobserwowano w leczeniu bólu, redukcji poziomu stresu i lęku, a także terapii depresji czy nawet zaburzeń odżywiania.   W sporcie uważność pozwala zawodnikowi skupić się na ważnych aspektach zadania, które przed nim stoi.
  
Uważne działanie ma być przeciwwagą dla zautomatyzowanych, często nie przystosowawczych zachowań, kierowanych sztywnymi regułami opartymi na wcześniejszych doświadczeniach.  W odróżnieniu do tradycyjnego treningu psychologicznego, w treningu uważności dąży się do optymalizacji osiągnięć nie poprzez eliminowanie negatywnych stanów wewnętrznych, ale poprzez rozwijanie umiejętności świadomego doświadczania bieżącej sytuacji, akceptacji własnych myśli i odczuć.  Sportowiec dostrzega własne emocje i symptomy fizjologiczne bez potrzeby kontrolowania ich np. Tancerz podczas turnieju popełnia błąd w krokach, ale nie wpada w panikę, nie rozpamiętuje tego błędu, tylko cały czas myśli o zadaniu, które ma do wykonania – o jak najlepszym wykonaniu dalszej części choreografii. Koszykarz po niecelnym rzucie, nie rozgląda się po hali, nie myśli o reakcji drużyny czy trenera, nie powtarza sobie, że znowu zawalił, tylko automatycznie zabiera się do działania – odebrania piłki przeciwnikowi i celnego podania czy rzutu.

Trening Mindfulness w sporcie, inaczej niż praktyce buddyjskiej nie opiera się na medytacji, ale na regularnie wykonywanych ćwiczeniach. Zaczynamy od uważnego oddychania, poprzez uważne wykonywanie prostych czynności (jedzenie, mycie zębów, spacer), aż do rozwinięcia uważności, która stanie się stałym elementem funkcjonowania.
Ćwiczenia oddechowe na początku najlepiej wykonywać słuchając instrukcji. Oto przykładowe programy znalezione w sieci:



Wystarczy zacząć od 10 minut dziennie, ale niezmiernie ważna jest systematyczność, bez niej nie będzie efektów. Zainteresowanym praktyką Mindfulness polecam książkę „Trening Uważności Mindfulness” M. Williams, D. Penman.


poniedziałek, 7 listopada 2016

Mindfulness - przerywanie błędnego kręgu

Świat pędzi coraz szybciej, a my razem z nim. Coraz częściej przytłacza nas ta presja, aby wykonywać i doświadczać wszystkiego szybciej, mocniej i więcej. W kontrze do tego, w odpowiedzi na potrzebę harmonii i spokoju jest Mindfulness.